2014. május 8., csütörtök

Akkor most hová tekerjem??? - fonalvezetési bonyodalmak

A tegnapi bejegyzésem nyomán hosszan brainstormingoltunk a fészbúkos kolleginákkal, kiveséztük, melyikünk mit tesz, hogy a kötése szép egyenletes legyen. (Amúgy az a legjobb, hogy olyan is van, aki semmit: nem pofázik, hanem köt.)

Az örök kontinentális-vagy-kombinált kérdésen túl egyértelműen kulcsfontosságú, hogy milyen feszesen/lazán tartjuk és vezetjük a fonalat. Meg egyáltalán, HOGYAN.

Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, akkor tulajdonképpen a kötés során az a lényeg, hogy a kötőtűt szúrjuk át a soron következő szemen, a fonalat valamelyik kezünkkel valahogyan tekerjük a tű köré, mindegy végül is, csak megfelelő irányban tekeredjen, aztán meg az új hurkot húzzuk át a régin. Tessék, kötöttünk egy szemet. Az angolok ezt úgy is képesek elérni, hogy lógatják a fonalat, és ahol kell, ott a jobb kezükkel átvetik a tűn, azt' sanyi.

Más rendes emberek a bal kezük ujjaival gyakorlatilag végig készenlétben tartják a madzagot, hogy a tű hegyével igény szerint bármikor elérhessék. Ahogyan a jobb tűvel szépen egyesével kötögetjük le a szemeket a bal tűről, úgy az ujjunkról adagoljuk a fonalat, ami folyamatosan "érkezik" a gombolyagról. Ha az ujjunk és a tű hegye között a fonal egyenesen, de nem feszesen érkezik, az már többnyire jó.

Jó, csak nem elég. Ha nagyon "eresztjük" a fonalat, túl laza lesz a kötésünk, és pacuhán fog kinézni, ha meg nagyon visszatartjuk, akkor olyan szoros lesz, hogy a következő sorban nem tudjuk beleszúrni a tűt.

Ki is fejlesztett a Nép különböző technikákat, és mindenki azt használja, amelyik neki a legjobban bejön.

Többek között van,aki:

1) Egyszer körbetekeri a mutatóujján a fonalat, és gyia. (Vagy ugyanez kétszer, az a lényeg, hogy a fonal ne szoruljon meg, hanem folyamatosan csússzon. Ez az éppen használt anyagtól is függ.)
2) Ha ez nagyon laza, akkor a fonalat ezen kívül még megtartja a kisujja és a gyűrűsujja között.
3) Esetleg egyszer körbetekeri a kisujján, áthozza a többi ujja alatt a tenyere oldalán, felhozza a mutatóujjánál, azon pedig nem tekeri meg, csak átteszi.
4) Felteker egy kilométert, onnan adagolja, míg el nem fogy, aztán megint felteker egy csomót.
5) Ide-oda fűzögeti végig az ujjai között.

A legelborultabb ötlet, amit a neten láttam, az volt, hogy húzzunk fel egy batárnagy gyűrűt, és akkor az alatt frankó egyenletesen elfut a fonal.

Ti még mit tudtok? Kérek további tippeket! :-)

12 megjegyzés:

  1. én csak általvetem a mutatós ujjam körül, a szál lelóg a tenyerembe, ahol a kisujjammal lazán tartom. A bal kezemben lévő tűvel húzom a szemen át, baromi gyorsan, egyrészt hogy haladjak, másrészt hogy ne legyen ideje semmi másra. A hüvelyk és középső ujjam viszont nagyon aktív, ők ketten fogják és tologatják a szemeket, illesztik a szálat. Ezzel a módszerrel bármilyen fonalat tudok kötni 3mm-es tűvel. Csókollak....szederbor

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hűha! :-) Ezt azért egyszer megnézném élőben! (Én meg lassan kötök nagyon, lehet, hogy ezért van ideje minden másra a cuccnak :-D )

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Nálam a fonaltól függ: gyapjú vagy pamut, és milyen sodratú ( jó ez a szó?)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó :-) Tényleg, ez is befolyásolja az anyagán kívül. Egész jó kollekciónk lesz a végére, köszi! :-)

      Törlés
  4. Simát csak úgy szeretek kötni, ha közben tévézek, olvasok - vagyis valami lefoglalja a figyelmemet, a kezem meg dolgozik. igy szép egyenletes lesz - ennélkül csikos.... ki érti ezt? amúgy én jó sokat szoktam feltekerni a mutatóujjamra és onnan adagolom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hehe, még egy Betárazós :-D Csak én még mindig nem tudok felnézni a kötésből, és szerintem már soha nem is fogom megtanulni. Muszáj látnom/néznem, amit csinálok. Viszont nekem is csak akkortól lett csíkos, amikortól elkezdtem rá odafigyelni :-D

      Törlés
  5. Mi úgy tanultuk az anyukánktól, hogy a kisujjon átvetni felülről, a többi ujjak alatt átvezetni, majd a mutatóujjra kétszer rátekerni, ezzel elég simán lehet adagolni. Bár én sose jutottam el odáig, hogy valami marha egyenletesen kössek. Nem is kötöttem sokat, átnyergeltem a varrásra, itt a gépet egyféleképpen lehet befűzni, azt az adagolja szépen a cérnát. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az is egy megoldás :-D Nekem meg a varrógépem duzzog a szekrény aljában, mert hiába örököltem, eddig soha még csak meg se próbáltam használni.

      Törlés
    2. A nyelviskolában? :-D Aha!

      Törlés
    3. Akár ott is, napközben jó nyugodt, vannak termek, asztalok, elektromos áram... :D

      Törlés